Multi-Purpose. Stefan Johansson och Eva Schildt

4.8 - 30.9

Bild #5


Bild #4


Bild #3


Bild #2


Bild #1


Multi-Purpose

Stefan Johansson Eva Schildt

I utställnigen Multi-Purpose ställer konstnären Stefan Johansson (f.1965) och formgivaren Eva Schildt (f. 1974) ut sina verk.

Johanssons processartade måleri har rötterna i de amerikanska traditionerna Colorfield-painting och Post painterly abstraction. Han har tagit koncepten vidare med sina multi koloristiska stora dukar som bjuder in betraktaren i ett fullkomligt hav av nyanser och sensationer med sina färgförskjutningar och briljanta förmåga att få nyanserna att smälta samman. Det kan ses som en väldigt uppkäftig deklaration att ”Måleriet är här för att stanna, vare sig du vill eller inte!”. Hans dukar har en stolt aura där de står i rummet som samtida monument över måleriets förträfflighet. För ingen är väl rädd för färgerna röd, gul och blå?

Stefan Johansson om sin konst:

För utställningen Multi-Purpose på Olseröds konsthall har jag gjort en serie målningar som alla kretsar kring måleriets grammatik/grundstenar, som färgspektrumet , den råa linneduken och penseldraget. Den råa linnedukens grågula ton använder jag som nollpunkt och kontrast till spektralfärgerna. Målningarna är gjorda med endast ett eller två breda penseldrag där färgen blandar sig i penseldraget. Målningarna existerar i fältet mellan den absoluta ordningen i färgspektrumet och rutnätet och den slumpmässiga färgblandningen som uppstår i penseldraget. Jag jobbar alltid med målningen liggandes horisontalt på bockar och häller färgen på duken i ett visst system i en rund pöl. Sedan för jag en ren pensel över dessa pölar så att de blandar sig på ett slumpmässigt sätt.

Schildt arbetar mer med en uppgift/ en beställning från uppdragsgivaren. Som formgivare har hennes produkter en funktion. Men gemensamt med Johansson har de båda den kreativa processen som nödvändig för att gestalta sina ideer. Schildt har lyckats att sammanföra tre olika discipliner i sina verk: en humanistisk attityd mot sin omgivning, en smart lösning och en viss form av klurighet/humor, allt detta gör att hennes arbeten är mer själfulla och personliga. Det har inte minst märkts i hennes mest kända objekt: vasen Äng som har blivit en storsäljare och som ingår i utställningen i special versioner. I denna utställning har hon även skapat ett antal unika verk ur hennes tidigare produktion men även helt nya som de två vitrinskåpen med färgade glas: ett underbart hantverk med influenser från det tidiga 1900-talets formgivning. Även hennes mindre bord Julia har här fått ett annat färgschema som representerar Schildts förhållande till de mjuka jordfärgerna.

Eva Schildt om sin formgivning:

Som formgivare vill man alltid söka det unika och paradoxalt nog något som samtidigt appellerar och når ut till så många som möjligt. I den här serien som jag kallar Singularities har jag gjort det unika ännu mer unikt. Så som jag kanske helst vågat prova, något som kanske inte skulle gillas av alla men desto mer någon annan.”    ”Färg är något som man inte arbetar med så ofta som formgivare, det är alltid formen som står i fokus, vad det sedan blir för färg är något som bestäms senare. I Singlularities har färgerna fått röra sig fritt och blivit flera. Munblåst glas i olika nyanser, emaljfärg, ikat-teknik och äggoljetempera har blivit en palett till möbler, mattor, smycken och vaser med blommor bockade i silver. Det har varit roligt att göra och tänka fritt - jag hoppas att besökarna tycker detsamma. Singularities är alster som finns bara på Olseröds Konsthall och självklart bär alla ett eget signum.


Tillbaka